farmorshobbyrum

Direktlänk till inlägg 10 februari 2024

Svensk Mousakka med potatis

Av Marita Jansson - Lördag 10 feb 17:08

Här kommer första receptet. När jag lagar mat så använder jag sällan några mått. Jag måttar med höften., alltså på ett ungefär.

Svensk Mousakka med potatis.

ca 400-500 gram köttfärs

1 grovt riven morot

2 stora vitlöksklyftor

salt o peppar plus en påse salladsmix

ca 1 msk viltfond vet inte hur mycket mått på en höft

Riven ost

Vita såsen

Potatis

Gör så här.

Nu tog jag 5 stora potatisar, skala och skiva dom. Lägg i blöt i en skål. Bryn färsen. Lägg färsen sen i en kastrull. Riv moroten grovt och skala och hacka vitlöksklyftorna, det går bra med pressade vitlöken. Bryn moroten och vitlöken en stund. Häll de i färsen. Salta och peppra. Häll på  lite viltfond. Rör om. Häll i även en påse salladsmix i färdsen. Låt detta puttra några minuter. 

Skala och skiva potatisen. Smöra en form. Lägg potatis skivorna  i den. Men inte alla skivor. Häll på färsröran och potatis överst. Har du gjort den vita såsen?

Gör den nu, eller innan. 

En klick smör i kastrullen, häll på ca 2 msk idealmjöl och rör om. Häll på mjölk tills du får en bra konstistens, lite halv tjock. Häll över såsen över potatisen. Du kan nu lägga på riven ost. Jag la den emellan färsen och potatisen.

Ställ nu formen i ugnen på 225 grader en timme. 

För mig är detta mycket mat, som räcker säkert till 6 omgångar att äta.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marita Jansson - Lördag 20 april 15:58

Hej alla. Jo då, jag lever. Men är vinglig som 17 och yrsel. Vågar knappt gå ute. Detta kommer att ta tid , när man har gått in i väggen. Jag har ingen brådska, jag är ju pensionär. Men vad gör jag om dagarna då.  Blir mest tv tittande och stickn...

Av Marita Jansson - Fredag 12 april 05:58

Jag skrev igår att det inte hade hänt så mycket. Men det har ju det.  Nu går det inte att få in några smiles??!! Nåväl. Jag har börjat stika. Har inte stickat sen 70-talet. Nu ska det bli en pläd av ett lurvigt garn i grått och vitt. Ska snart kö...

Av Marita Jansson - Torsdag 11 april 17:59

Ja, faktisgt så blev ni totalt bortglömda ett tag. Sorry. Men å andra sidan så har de inte hänt nåt speciellt sen sist. Vet inte när jag skrev sist heller.    Hjärnkontoret har haft fullt upp med planering av hur renoveringen ska ta fart mm.  ...

Av Marita Jansson - Fredag 15 mars 19:23

Hej alla. Idag har det varit lite olika ärenden. Bra väder har de varit. Banken fick en Mild utskällning idag. Det var ett viktigt papper som inte har kommit ännu, och som var bråttom med. Typiskt jäkla Postnord med dessa idiotiska varannan dags ut...

Av Marita Jansson - Måndag 11 mars 10:50

En vecka innan flytt gick datorn omkull. Rättare sagt gick inte att komma igång på nätet Eftersom jjag hade bytt adress. Sedan kom flytten  så nu har jag varit utan både tv och dator i en vecka efter flytten. Har nu bott på min nya adress i en veckas...

Ovido - Quiz & Flashcards